söndag 21 februari 2010

Kaloridagbok


Bild lånad från http://www.greppalivet.nu


Ja, jag nämnde ju att jag ska börja med en liten beräkning av kalorier in och ut och jag tänkte förklara lite mer hur och varför jag ska göra det.

Mitt främsta mål mer träningen de närmsta veckorna kommer vara att gå ner i fettmassa. Detta ska jag göra genom att ligga på ungefär 500 kcal underskott per dag.

Uträkningarna kommer ske dels genom en sida som heter Uppladdningen där man kan beräkna sin ungefärliga kaloriförbrukning per dag beroende på vilka aktiviteter man utför.
Kaloriintaget kommer jag göra på Piggelino som har en jättebra matregistrerare där man även kan skriva in egna recept/ingredienser som saknas.

En normal dag för mig då jag som mest tar en promenad på 30 min ligger mitt kaloribehov på lite drygt 2000 kcal, vilket innebär att jag får äta ca 1500 kcal.
Nu tränar jag fler dagar än jag inte tränar under en vecka, så för att det ska bli så rätt som möjligt ska jag beräkna min kaloriåtgång varje dag (med undantag för stillasittande dagar då jag räknar på 1700 kcal). Under en vecka kommer det att bli ungefär 3500 kcal i underskott vilket motsvarar ungefär 1 kg kroppsfett.

Jag kommer även försöka fördela kaloriintaget på ett bra sätt. Exakt hur mycket av kalorierna som ska komma från vilken källa (kolhydrater, protein, fett) vet jag inte än, men jag återkommer när jag har en bättre idé. Så länge har jag som mål att få i mig åtminstone en tredjedel av kalorierna från protein. Vi får se hur det lyckas.

Dessa 500 kcal i underskott per dag kan självklart variera. Varje vecka kommer jag göra en sammanfattning för hur det har gått och räkna ut ett medel-underskott per dag.

Om ni vill följa min kalorikamp kan ni göra det via kategorin "Lovisas Kaloridagbok"

3 kommentarer:

  1. ha! jag vart först till att följa dig! wohoo!:D

    SvaraRadera
  2. Du bara hoppar mellan olika bloggar hela tiden :-)
    Här har du en av de bästa: http://www.kthpainsidan.se/blog5/

    SvaraRadera
  3. Marcus - nu stannar jag nog länge tror jag...
    Och, ja, det är en av de bättre bloggarna! :D

    SvaraRadera